

Assalammualaikum... baru berkesempatan aku nak tulis blog nih.. :) 15 hari dah aku jadi serorg ibu.... tak pernah aku jemu nengok muka anak sendri... satu perasaan yg tak boley diungkapkan..omputih kata no words can describe.... just i realized... how i appreciate my own mom.. more than anything...
14 Dec 2009 - Subuh
Selepas aku tulis blog post sebelum nih... aku berjaya tidor dgn nyenyak..setelah habis membaca 2 juz Al-Quran yg aku sedekahkan utk arwah abah & nenek.. terasa tenang hati.. terus aku hanyut hingga ke subuh...dah bangun solat..aku terus mengemas-ngemas umah...packing barang ..sempat basuh baju... my instinct is telling me that.. today is the day.. Akidd akan keluar..walaupun hubby ku tak brapa sure...
10 am - PUSRAWI kl
Sampai terus daftar & buat urine & weight check... aku kemudian di hantar utk buat CTG.. monitor heartbeat baby lagi sekali... hubby ku sentiasa tenang menemani ku... walaupun berdebar-debar la hati..jantung.. segala-galanya...elok after buat CTG... nurse kata Doc Habibah on emergency... kena tggu dlm sejam.. it was 1130am..ntah hati aku ckp..soh pi makan dulu.. aku pun makan..tapi hubby ku macam tak der selera jer nak makan.. pas makan.. tggu doc lagi...
1230pm - Doc Habibah's room
" baring kejap..saya nak check bukaan......ish tak bukak langsung... by looking at u graph..its critical.. u tak rasa sakit ker?"
" tak doc... kenapa?"
" i think.. its time.. nurse.. send her to labor room for induce.. baby's heartbeat is dropping.. masa induce please do the CTG again... call me once its ready.."
Ya Allah.... terkedu.. menggigil kejap aku.. induce??? meaning to flush out the baby by force... huuhu as what i know.. induce nih mmg sakit..aku grab tgn hubby ku.. aku dah start seram sejuk,... tapi sempat beristighfar..aku kuat kan semangat aku... and telling myself again n again n again..that i can do this... redha & tawakal... seluruhnyer pada Allah SWT...
1245pm - Labor room 5, tgkt 4 PUSRAWI kl
Uh.. terasa sejuk satu badan... masuk dlm labor room nih..aku diminta tukar pakaian.. berkali2 aku minta ampun pada hubby ku... bersama pesan.. utk meminta kemaafan pada family lain juga..lepas tuh.. nurse masuk kan ubat.. bagi aku buang air besar.. huhu terasa sakit nyer.... huuhuhuh .... time tuh plak hubby aku terpaksa alik Desa Pandan... alik umah amik ubat lelah aku..huuhhu so careles aku kan!!!
kesian dier..nak kena redah jam.. sambil risau kan aku.. aku expect induce will take like 8 - 10 hours... so aku rasa.. lama lagi lah kot nih...tak tau nak wat aper.. kat dlm labor room sengsorg... sambil tggu hubby ku dtg... memula Yellowman Aku tak dpt masuk bilik.. arghhhh time2 nih lah tak der line kan... berkat kesabaran.. & selawat..& lepas berdoa... tetiba Yellowman ku dpt masuk ke bilik ku..huhuuhuh.. dapat juga aku berFB... sambil2.. menghilangkan rasa resah.... heheheh sampai ader yg tak caya aku nak branak nih...
230pm - masih lagi dlm labor room
Doc masuk.... " hurmm meh sini saya cek lagi... "adeh... aku bebetul tak suka... sakit giler... + senak...tu baru nak cek bukaan..klu branak nih macam mana ntah..
" Ya Allah..aida kamu tak sakit ker? rasa tak baby mengeras?"
" rasa tapi tak sakit aper2 pun..tu contraction ek?"
" yup.. ish tak boley nih... heartbeat baby makin teruk... nurse... prepare for emergency operation now.. ."
Ya Allah...aku rasa kelam dunia sekejap... jatuh beskal pun aku dah rasa sakit giler... huhuhu ni nak kena tobek-tobek pulaaaakkkk........ alahai akidd.. kita doa byk2 ye...
hubby ku yg baru masuk labor room terkebil-kebil utk seketika..
aku genggam erat- seerat nyer..tgn hubby ku..macam tak mo lepas langsung...
3.00pm - from 4th floor to 3rd floot OT room.
Masa aku di push atas stretcher tuh.. aku renung jer muka hubby ku.. masih tertanyer-tanyer... aku jumpa lagi ke tak die lepas nih..masa tuh rasa terharu... sunyi...keseorangan...aper hubby ku ckp..aku tak dgr.. aku pandang jer muka dier.. sambil2 tuh aku terimbas satu persatu wajah2 yg aku syg.... selamatkan aku nanti???
"Ok ..sorry En Idzwan..sampai sini shj ye.. u tak ley temankan wife u nih..its an emergency operation.. so nak minta maaf or ampun sila buat sekrg"
Hubby ku terus cium dahi ku... & telling me that everything is gonna be alright.. aku hanya mampu tersenyum..bila dier ckp dier ampun kan semua dosa-dosaku....saat tuh mmg tak mampu dah nak tahan air mata...
dari pintu... aku tinggalkan suamiku... tu terasa begitu jauh perjalanan nak ke bilik OT tuh...masa tuh aku mmg blurr.. yg aku tau...secara automatiknyer..mulut aku nih tak berhenti...berzikir Fatimah...
ader nurse tu tanyer aku.. " kak first time ker nak operate?"
aiseh..rasa nak bgn soh.. dier baring plak kat atas stretcher nih...
aku tgh rasa ..macam nak kena hukuman gantung..nurse nih ley plak tanyer soklan2 yg agak kurang pintar....aku diam kan jer...
3.15 pm - The OT room
ramai jugak lah yg buat preparation utk aku... ader 2,3 lelaki jugak.. huhuh aku dah tak kisah dah time tuh..ko nak tgk..tgk laaa... aper aku ley buat lagi... saat tu mata kau asik tgk jam... walaupun derang semua berborak2 dan bergelak ketawa dlm OT room tuh..aku hanya dgr.. the ticking of the clock.. selari dgn selawat Fatimah yg tak pernah lekang dari mulut ku... hati ku tak putus2 berdoa..supaya aku & anaku selamat... dan aku tahu.. hubby ku tak keruan di luar sana..
doc mula start bagi epidural..huhuhuhu aku dah cuak giler... di suruh aku tunduk... nak cucuk kat tulang belakang... aduh..mmg tak rela..tapi aku tawakal.. tak pernah aku rasa..aku berserah diri & hati aku sebulat-bulatnyer pada Allah...
" ok dah..." tetiba doc ckp... eh.. dah ler? tak rasa pun kena cucuk... tetiba jer..sakit sikit...
" eh dah?? that was not bad at all..."
gelak plak doc tuh biler aku ckp cenggitu....pastu doc habibah masuk..nak start..huhuuh tetiba aku jerit " doc!! nnti dulu..saya tak rasa kebas pun!!"
" haahhh!! belum?? ish....."... aku tetap rasa..biler doc..cucuk2 & gores2 jarum kat peha aku...huuhu cuak giler plak aku..asal tak kebas nih...
" ok kiter tunggu kejap..saya tambah sikit lagi dose nih...i think ur body is not use to anesthetic kot.. its rejecting..." huhuhuhuhu apekah maksud itu???
"ok..kiter mulakan yer..."... dupdapdupdap.... uhuuhuh aku mintak ampun sgt2 kat hubby ku...pada waktu nih...aku hanya ingat kan Allah SWT...aku & anak ku........terasa perut ku dihiris.. tapi tak sakit la... akhirnya aku rasa gak kebas..tapi aku sedar...tapi tak nampak..tetiba jer aku nampak tgn doc dah bersarah-darah..aisey..aku dah lah mabuk darah....
terasa isi perut ku di godek-godek ke kiri & ke kanan...senak jugak laaaa aku rasa...masa tuh the doctors dok sibukl bercerita pasal flight ticket nak pi Mekkah.. huhuuhhu..rilek jer derang..well at least.. tak der la aku rsa stress sgt kan....huhuuhhu...tetiba doc minta 3 org.. tekan perut aku dari arah atas kepala aku..huhuhu nak wat aper????
rupa2 nyer nak push out Akidd & uri... 3 kali tekan perut aku..senak giler..
3.42pm OT Room
aku pun diminta untuk push sekali...huhuhu.. aku nampak Akidd dah keluar tapi tak nangis...
tapi dlm few seconds.. Akidd meraung.. Alhamdulillah... terharu.. aku ..nangis jugak aku...
" hah ...congrats!! its a boy!!!" ... uhhuu yg aku geram tak jadi nak feeling habis... dier tunjuk bontot Akidd jer kat aku...arggghhh .... aku tak dapat tgk muka Akidd...huhuhu..Akidd cepat2 dihantar ke bilik nursing... aku mcm tak sedap hati jer.. yg aku tau Akidd putih melepak!!!!!!
Doc mula menjahit balik rahim ku.. dlm masa yg sama..aku terasa mcm nak tido.. Doc bius aku.. tepuk2 pipi aku..tak kasi aku tido..huhuhu tetiba aku tersedar..terbayang muka hubby ku.. terus aku besar-besar kan mata ku.. huhuhu... tetiba aku rasa merengat2... huuuuuu sakitnyer tak terkata....aku cakap kat doc... tp doc ckp tak ley nak tambah bius dah... huuh Doc habibah kata..its a good progress.. so kena sabar ..tahan lah skit...akhirnya..tepat masa azan Asar... aku siap di jahit... di panaskan... lepas tu di hantar ke wad... yeaay aku nampak muka hubby ku & kakak ku... muka lega sgt..... heheh aku rasa cam nak peluk jer hubby ku..tapi perut ku sakit...huhuuhu....hehheh aku nampak kakak ku.. terus aku cakap " saper kata c-zer tak sakit????huuhh sakit gilerrrr!!!"
4.30pm... ward An - nur Bilik 12
Aku nampak semua family aku dah ader.... pas tuh semua closed fren aku smp... thanx for everything + wshes & prayers.. dari lepas operation ...aku masih kuat.. sehingga 2 pagi..baru aku tido... stylo tak? hehhehe
10.00pm - berakhirnya penantian ku
Akhirnye... dpt juga aku menatap & membelai muka anakku... aku dah ader anak .. macam tak percaya... aku sanggup korban kan nyawa aku.. utk anak aku Muhammad Akidd.... ibu loves you so much!!! *sambil menangis*
No comments:
Post a Comment